Gebruik van foto's

Een mooie foto zorgt ervoor dat je de aandacht trekt van de lezer. Een beeld zegt meer dan woorden en grote blokken tekst worden meestal niet gelezen.
De bezoeker heeft eerder de neiging om weg te klikken. Ook wordt de tekst díe er staat, meestal beter onthouden en begrepen als er een bijpassende foto bij staat.

Relevantie

Het is misschien overbodig om te noemen, maar een foto kan je website maken of breken. Zorg daarom voor mooie sprekende foto’s die passen bij het produkt of dienst die je levert. Wil je jouw site een zakelijke uitstraling geven of juist nonchalant of modern? Een foto maakt het verschil.

 Vaak kun je mooie foto’s vinden op het internet, maar pas op! Deze foto’s vallen meestal onder het copyright, en het kan je veel geld kosten als je dit recht schendt.

Er zijn verschillende sites die “vrije” foto’s beschikbaar stellen, zoals bijv. shutterstock.com of freepic.com.

Maar het mooiste zijn toch je eigen foto’s, bijv. van je bedrijf, je kantoor en natuurlijk een foto van je zelf.  Zo maak je jouw site uniek en persoonlijk.

Kwaliteit

Aan te raden is foto’s van je product te laten maken door een professionele fotograaf. Maar als je dat te duur vindt, zorg dan in ieder geval dat je foto’s sprekend zijn, van goede kwaliteit en een mooi contrast hebben. 

Wil je tekst over foto’s plaatsen, dan kun je daar bij het maken van de foto al rekening houden.

Bijvoorbeeld door een rustige foto te nemen, met grote vlakken.

Houdt er wel rekening mee, dat tekst op een foto al snel onduidelijk kan worden.
Maar dit is op te lossen door donkere of lichte tekst te gebruiken of een half transparante tekstlaag achter je tekst.

Kleuren

Ook het werken met kleuren kan veel uitmaken voor je website.
Veel kleuren maakt je site al snel druk en rommelig en geven ook een minder zakelijke uitstraling. Maar dat kan ook juist  jouw bedoeling zijn.
Je ziet al, zoveel mensen, zoveel wensen. Toch is het belangrijk om niet alleen je eigen smaak in acht te nemen, maar vooral die van je klanten.
Wat verwachten klanten als ze jouw site bezoeken, wat wil je uitstralen? 
Foto’s kunnen daar écht het verschil maken. Door het kijken naar wat anderen doen, kun je veel ideeën opdoen voor je eigen website.
Als jij je ‘thuis’ voelt in jouw eigen website en deze weergeeft wat je wil zeggen, zullen jouw klanten dat ook doen.

Het ideale foto-formaat voor je website.

Foto’s zijn een belangrijk onderdeel van je Website. Ze zorgen ze voor de juiste look & feel en geven jouw identiteit weer, kortom ze maken jouw website uniek. 

Echter; te zware afbeeldingen maken je website traag, waardoor bezoekers sneller afhaken, terwijl te kleine afbeeldingen pixelachtig (korrelig) worden als je ze groter wilt gebruiken dan dat ze zijn, waardoor je website er onprofessioneel gaat uitzien.

Maar wat is dan te groot en wat is te klein?
En wat is nu het ideale formaat voor op je website?
Hierbij zijn twee dingen belangrijk, nl. pixels en mb.

Lastig? Dat valt wel mee. Even een korte uitleg:

1. wat zijn Pixels?

Het aantal pixels geven de maat van je foto aan.
Wanneer je jouw foto helemaal uitvergroot, zie je dat deze bestaat uit blokjes. Deze blokjes noem je pixels.
één pixel kan maar één enkele kleur aannemen, en al die pixels samen vormen het beeld.
Hoe meer pixels per inch, hoe hoger de resolutie van de foto, dus hoe scherper je foto.


Bijv. voor drukwerk gebruik je een resolutie van minimaal 300dpi (dots=pixels per inch)  of hoger, terwijl voor het web 72dpi prima is om je foto op een beeldscherm goed eruit te laten zien.

2. Wat is Kb of Mb?

Kb=kilobytes en Mb=megabytes en dat geeft het ‘gewicht’ van je foto aan. 
1000 KB = 1 MB, 1000 MB is 1 GB

Hoe hoger het aantal Kb’s hoe beter de kwaliteit van je foto is.
Maar om de website snel te houden, is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen de kwaliteit en het gewicht van je foto’s. Om de kwaliteit op alle beeldschermen zo goed mooi mogelijk te laten zien stem je de zwaarte van de foto’s af aan het grootste scherm. Op je tablet of telefoon worden de foto’s dan door WordPress automatisch aangepast.

Ideale afmeting

 
Een foto die over de volle breedte van het scherm wordt getoont moet een minimale afmeting hebben van 

1850-1900 pixels groot (breedte) en liefst niet meer dan 400-500 Kb zwaar (gewicht). 
Foto’s die kleiner afgebeeld worden, kun je de helft zo groot maken dus met een breedte van 900 px.
Let op: eenmaal verkleind, kun je de foto niet meer vergroten, dus bewaar altijd een kopie van je originele foto op je laptop/computer!

 

Geen paniek als je foto toch iets groter is dan hierboven aangegeven. Dit is een indicatie. 
Zorg er gewoon voor dat je foto’s niet meer dan 1Mb groot zijn, want dat zou je website enorm vertragen.
Wil je weten hoe groot jouw foto’s zijn? Ga dan naar Verkenner klik met een rechtermuisklik op de foto. Er verschijnt een menu. Klik op ‘eigenschappen’ en ‘details’ om alle info over jouw foto te zien.

.jpg vs .png ofwel bestandsformat

Bij het opslaan van een foto wordt altijd gevraagd naar het bestandsformat. Je kunt o.a. kiezen uit .jpg of .png
Wat is het verschil tussen beiden en wanneer kies je voor wat?

.jpg

Voor een foto zonder transparantie kies je .jpg
omdat deze minder ‘zwaar’ is dan een .png
Wel is .png minder gevoelig voor kwaliteitsverlies bij het schalen.

.png

.png of .gif. Deze twee kunnen (half)transparant zijn en een .gif kan zelfs een animatie (bewegend beeld) zijn, maar bij .gif ziet het beeld er al snel korrelig uit als het op de website nog geschaald wordt. Dus bij een stilstaand transparant beeld gebruik je het beste .png.

Tips voor fotobewerkingsprogramma's

Voor het bewerken van je foto’s zijn er diverse programma’s te gebruiken. Photoshop is een hele bekende, maar daarvoor moet je een licentie hebben en deze is niet goedkoop. Gebruik je Photoshop niet regelmatig en gebruik je eenvoudige foto’s die je alleen maar hoeft te schalen, dan kun je jouw foto’s ook bewerken in bijv. Paint. Deze staat normaalgesproken standaard op elke computer of laptop. Een andere, uitgebreidere is bijv.  het platform canva.com.